Recenzija albuma "Naša bila štorija" / Zlatko Gall, Slobodna Dalmacija

Recenzija albuma

U cijelosti prenosimo recenziju Zlatka Galla iz Slobodne Dalmacije:

Mjuzikl u Rvata razmnožavaju se brže od morske alge Caulerpe. A mjuzikli žive novi život uz razvikano gostovanje „Catsa“ koje je napunilo zagrebačku Arenu. Komedijinu „Mamma Miu!“ na hrvatskoj dvoranskoj turneji, ukazivanje beogradske verzije „Spamelota“ i nabujalu domaću produkcijau... Baš kao u ona zlatna vremena zagrebačke Komedije kad su se nizale uspješnice svjetskih mjuzikala poput „Guslača na krovu“ ili hit-predstave domaćih autora poput Kabiljove i Grgićeve „Jalta, Jalta“, „O'Kaj“ Škrabe, Mujčića, Senečića i Stipice Kalogjere...

Istina, mjuzikl „Za dobra stara vremena“ rađen (po uzoru na ABBA-u i „Mamma Mia“) na songovima „Novih fosila“ nije se baš naigrao, a friški „kulturno-povijesno-vjerski događaj“ „Mirakul“ Dražena Žanka zacijelo je zamišljen samo kao („take money and run“) jednokratno uprizorena masovka, projekt Huljića i Gavrana „Pacijenti“ prvi svakoj novoj „rundi“ u Koncertnoj dvorani „Vatroslav Lisinski“ ima rasprodano gledalište. Sličnu bi sudbinu lako mogao imati i novi domaći mjuzikl autorskog para Neno Ninčević i Goran Karan. Premijeru će, doduše, imati tek 21. travnja na Gripama, no „Naša bila štorija“ već je počela život na radijskim programima i kao diskografsko izdanje (na etiketi Scardone). Budućnost „Štorije“ naravno, ovisi o odazivu publike ili možda podrške nekog moćnog sponzora te slobodnog vremena njegovih „zvjezdanih“ protagonista. Jer, mjuzikli su ne samo zahtjevna već i vraški skupa glazbeno-scenska „igračka“. No ako je suditi po glazbi zabilježenoj na albumu, Karan i Ninčević – te pjevači, glazbenici, aranžeri i producenti uključeni u projekt – odradili su veoma dobar posao.  Ciljana publika kojoj se „Naša bila štorija“ obraća jest publika koja i inače sluša Severinu, Karana, Giuliana, Danijelu, Tedija Spalata... dakle publika s nagnućem prema ovodobnoj inačici negdašnje splitskofestivalske „zabavne glazbe“. Ili pak, pavlovljevskim refleksom, zaslini na opća mjesta iz tijardovićevih opereta i starog Runjićeva opusa; tih dvaju referentnih točaka mjuzikla Karana i Ninčevića.

Dosadni festival

Zna li se da je Splitski festival odavno sve samo ne zabavan, da su ulogu negdašnjih festivalskih estradnjaka dobrim dijelom preuzeli klapski mutanti a lijepi dio negdašnjih „šlageraša“ s obje noge zakoračio u lukrativan prostor pseudi-narodnjačkih hibrida, „Naša bila štorija“ bi mogla postati podsjetnik ili pak nadomjestak za opjevanu festivalsku „bolju prošlost“. S punim pravom. Album/mjuzikl otvara „panoramski“ broj „Štorija“ kao „pismo o namjerama“ u kojem se predstavljaju svi pjevači ali i žanrovska niša u kojoj je smješten mjuzikl: pametno osmišljen i realiziran spoj općih mjesta tijardovićevštine i splitskofestivalskog dalmatinskog šlagera sedamdesetih. Slijedi „Manta me jubav“ – žovijalna „arhaična“ i dalmatinskim melosom do srži ozračena tema s četveroglasnim učinkom Severine, Giuliana, Karana i Danijele. „Sanjaj“ je prva velika balada, gotovo ambijelntalno rasplinuta arija s odličnim Karanom i mediteranskim začinima (od napoletanskih mandolina do grčkih prizvuka) s ubojitim refrenom koji se na prvu lijepi u uho. „Rodi san se štuf“ je pak odlična Giulianova „parlatina“ s elementima dixie i music hall stilizacije bliskih Huljićevoj Madre Badesi. Severina u „Život je lip“ konačno ima pristojnu skladbu primjerenu svom „kabaretskom“ glasu veoma dobru temu sa zavodljivim ruhom mediteranskog tanga. „O more lipo“ je smješteno negdje ispred Napulja s kombinacijom tarantele i valcera te, naravno, s raskošnim vokalima svaju impresivnih muških glasova – Gorana Karana i Stefana Kokoškova.

Nova himna

Ne treba ni sumnjati da „Naprid bili“ s Karanom ima izglede biti novom navijačkom himnom (ruku na srce, boljom od postojećih!), a „Mali orkestar“ uz Danijelu i Giuliana potencijal hita. Skladba koju ne bi bilo teško smjestiti u mediteranski popima, naime, zarazni ritam i zanimljive latinostilizacije koje joj jamče doskok i do najšire publike. U „Neka vidi Pedro“ glumice/pjevačice Arijana Čulina i Snježana Sinovčić Šiškov – na podlozi tarantele – unose razigrani duh i atmosferu „Ribarskih svađa“, a Severina s „Ispovidi“ – u kojoj su sjajno uklopljena i molitva i crkvene orgulje te moćni refren – ima možda najbolju skladbu u posljednjem desetljeću karijere. A onda opet Karan i Seve u rasnoj ljubavnoj temi (koje se ne bi posramile ni Disneyjevi blockbusteri) „Sta je svit“, broju s potencijalom megahita i svakako jednog od ključnih trenutaka mjuzikla. Tedi Spalato  s „Nisan oženija koju san jubija“ zadužen je za svojevrsni kontrapunkt svojm jazzy izvednom sfumatozne balade čiji je adut – opet sjajan refren. „Život nije valcer“ s „rokerskim“ grooveom i gitarskim naglascima u uvodom dijelu broja ima neobičnu vokalnu dogradnju sa Severinom i – posebice – raspjevanim Kokoškovim. No i ova čudna kombinacija veoma dobro funkcionira. Karanova „Bila pisma“ – kao dalmatinska / mediteranska  laganica (s primislima na Zdenka Runjića) ima sve odlike  vrhunskog  splitskofestivalskog šlagera, a daleko od nje nije ni četveroglasni raspašoj „Dižen čašu vina“ koja je zamišljena kao svojevrsni parnjak „Manta me jubav“ ili zgodni uvod u – kako to i priliči za završnicu himničku „Živila nan jubav“. Za sam kraj kao glazbeni epilog prije negoli konačno padne zavjesa, dolazi opet „Štorija“, no ovog puta kao prigušena tema s akustičnom gitarom i Tedijem. Kada bi se „Naša bila štorija“ – dakako, smještena u svojoj glazbenoj niši – ocjenjivala dikografskim kriterijima, ocjena bi bila više no solidna četvorka. Uz zaključnu dijagnozu; da je barem ovakav prosjek domaće „zabave glazbe“!

Zlatko Gall, Slobodna Dalmacija

Košarica (0 Artikli)
Ukupno: 0.00 kn